gototopgototop

fatima-kateban.com

Home کتابُ الظُلامة لِفاطمه‌«علیهاالسّلام » تألیفِ ابن جُنَیْد إسکافی(متوفّای 381 هـ)

 

«کتابُ الظُلامة[1] لِفاطمه‌علیهاالسّلام» تألیفِ ابن جُنَیْد إسکافی[2] (متوفّای 381 هـ)[3]

 

. فقیه، اصولی[4] ـ بغداد، نیشابور، ری،[5] مکاتبه با شیعیان مصر[6]

ابوعلی، محمّد بن احمد بن الْجُنَیْد الْإسکافی، از اساتید نَجاشی، شیخ مفید و شیخ طوسی‌قدّس‌سرّهم می‌باشد.

وی، آراء و اقوالِ فقهی ابن ابی‌عقیل عُمّانی (متوفّای 329 هـ) را در کتاب‌های خود مطرح و آن‌ها را تهذیب و تقویت می‌نمود.

علیرغم متّهم شدن ابن جُنَیْد به عمل بر طبق قیاس، فقیهان بسیاری همچون: سیّد مرتضی، ابن ادریس، محقّق حلّی، شهید اوّل، شهید ثانی و محقّق کَرَکی، بر فتاوای او اعتماد کرده‌اند.

محمّد امین اِسترآبادی ـ رئیس اخباریانِ قرن 10 و 11 هجری ـ روش ابن ابی‌عقیل و ابن جُنَیْد را نقطه آغاز انحراف در میان فقیهانِ امامیّه می‌داند.[7]

ابن جُنَیْد إسکافی، بیش از پنجاه کتاب از خود بر جای گذاشته و بنا بر گزارش نَجاشی (متوفّای 450 هـ): کتابِ «الظُلامة لِفاطمه‌علیهاالسّلام» یکی از نگاشته‌های اوست.[8]

هرچند این کتاب به دست ما نرسیده؛ ولی از نامی که ابن جُنَیْد برای این کتاب برگزیده است، به ‌راحتی می‌توان به مندرجاتِ آن پی بُرد.



[1] ـ ستم.

[2] ـ إسکاف، شهری در نواحی نَهروان ـ از توابع بغداد ـ می‌باشد.

[3] ـ درباره سال وفات وی در شهر ری، دو احتمال دیگر هم مطرح می‌باشد:355 قمری و 371 قمری.

.ک: مرحوم علی دوانی: مفاخر اسلام، ج ص 207 ـ 208.)

[4] ـ وی برای نخستین بار، قواعد اصولی را به صورت آشکارا در فقه به کار بست.

.ک: شهید صدر: المعالم الجدیده، ص 77 ـ 80.)

[5] ـ مفاخر اسلام، ج ص 208 .

[6] ـ مفاخر اسلام، ج ص 195 .

[7] ـ اقتباس از: رضا اسلامی: مدخل علم فقه، ص 288 ـ 289 .

[8] ـ رجال نَجاشی، ردیف 1047 .

 

 

آمار بازدید

بازدیدهای محتوا : 45368

ترافیک سایت

 8 مهمان حاضر