gototopgototop

fatima-kateban.com

Home گزارش مَقْدِسی ـ از علمای اهل ‌سنّت ـ (متوفّای 355 هـ)

 

گزارش مَقْدِسی ـ از علمای اهل ‌سنّت ـ (متوفّای 355 هـ)

 

. جغرافی‌دان ـ از هند تا اندلس را سفر کرد و مشاهداتش را نگاشت

...وَ وَلَدَتْ مُحسناً وَ هُوَ الَّذی تَزْعُمُ الشیعَةُ أنـَّها أسْقَطَتْهُ مِنْ ضَرْبَةِ عُمَرَ.[1]

و محسن را به دنیا آورد و او همان [طفلی] است که شیعه می‌پندارد: [فاطمه،] او را در اثر ضربه عمر سقط کرد.

یادداشت‌های پراکنده

- با تأمّل در گزارش مَقْدِسی و دیگر گزارش‌های بزرگانِ اهل ‌سنّت از باورهای شیعیان در زمینه مصائب حضرت زهرا‌علیهاالسّلام،[2] می‌توان فهمید: مصائب یاد شده، یکی از باورهای قطعی و فراگیر شیعیان در قرونِ نخستین هجری بوده است.

چرا که اگر این مصائب ـ در نزد شیعیان ـ از پشتوانه‌هایی مشتمل بر اخبار متواتر برخوردار نمی‌بود، هرگز در میانِ امامیّه به ‌بروز و ظهوری گسترده دست‌ نمی‌یافت و تا بدان‌جا، علنی و عمومی نمی‌گردید که مورد توجّه نویسندگانِ اهل ‌سنّت قرار گیرد.



[1] ـ البَدء و التاریخ، ج ص 20، چاپ: بغداد.

[2] ـ ٭ ابوبکر باقلانی (متوفّای 403 هـ) می‌نویسد:

وَ أمّا طَعْنُ الرافِضَةِ عَلَی الصَحابَةِ فَلا یُلْتَفَتُ إلَیْهِ... وَ قَوْلُهُمْ... إنَّ عُمَرَ رَفَسَ فاطِمَةَ حَتّی أسْقَطَتْ بِمُحسنٍ.

و امّا ایراد رافضی‌ها (شیعیان) بر صحابه، قابل اعتنا نیست(!!)... و نیز گفته آن‌ها... : که همانا عمر، به فاطمه لگد زد، به طوری که محسن را سقط کرد.

(نکت الإنتصار لنقل القرآن، ص 36، چاپ: مصر.)

[جهت آشنایی با نقل‌های حاکی از ضربه و لگد زدن، ر.ک: دراسة و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه‌علیهاالسّلام، ذیل شماره‌های:97 ـ 135 ـ 175 ـ 179 ـ 257 ـ.278 ]

٭ قاضی عبدالجبّار (متوفّای 415 هـ) می‌نویسد:

وَ ادَّعَوْا بِرِوایَةٍ رَوَوْها عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ غَیْرِهِ: أنَّ عُمَرَ ضَرَبَ فاطِمَةَ بِسَوْطٍ...

[شیعیان] بر اساس روایتی که از جعفر بن محمّد و دیگران روایت کرده‌اند، مدّعی شده‌اند که عمر، فاطمه را با شلّاقی زده است...

(المغنی، ج 20، قسمت اوّل، ص 335، چاپ: الدار المصریّه.)

[جهت آشنایی با نقل‌های حاکی از یورش با تازیانه، ر.ک: دراسة و تحلیل حول الهجوم علی بیت فاطمه‌علیهاالسّلام، ذیل شماره‌های:91 ـ 93 ـ 95 ـ 135 ـ 153 ـ 154 ـ 166 ـ 175 ـ 207 ـ 239 ـ243 ـ 268 ـ 269 ـ 270 ـ 271 ـ278 .]

وی در جای دیگری می‌نویسد:

وَ لکِنْ دَعاوِی الرافِضَةِ عَلی ضَرْبِ فاطِمَةَ... وَ کُلُّ مَنْ تَأمَّلَ أمْرَهُمْ تَبَیَّنَ لَهُ بُطْلانُ ذلِکَ...

امّا ادّعاهای رافضی‌ها (شیعیان) در مورد مضروب شدنِ فاطمه... و هر کس در کار آن‌ها تأمّل و اندیشه کند، بطلانِ آن برایش روشن می‌شود(!!)...

(تثبیت دلائل النبوّه، ص 239، چاپ: الدار العربیّه، بیروت.)

 

 

آمار بازدید

بازدیدهای محتوا : 32663

ترافیک سایت

 18 مهمان حاضر